Monday, April 25, 2016

Cerita 2orang anak

Hello.
 Bila ada dua anak ni. bukan senang nak jaga,nak bahagikan masa.nak kena adil, nak kena layan dorg dua main, gaduh takyah cite ah. msa luna mula2 lahir yela tak gado, tak rebut mainan. tp skrg luna dh 8bulan lebih dh pndai kacau abg dia. abg dia pun apa lg, mrh2 la siap nk gigit tgn adik. nasib baik la aku perasan.



2 gambar kat atas ni Rayqal time lahir. & 2 gambar di bawah ni Luna time lahir.



Percaya atau tidak kitaorg laki bini dua dua keja &anak2 kitaorg dua dua kitaorg jaga. cane tu? Alhamdullilah kitaorg keja dgn family. dgn papa eera sndiri. so kitaorg laki bini jaga gilir2. contoh aku masuk keja, akim jaga anak2. lps tu aku balik plak, akim plak keja. haa camtu.biar lah anak2 mbesar dpn mata kitaorg. sementara kitaorg masih hidup ni. huhu


 Diam tak diam masa cpt je bjalan skg. anak2 kitaorg pn makin mbesar,. Rayqal bru msuk 2tahun & Luna nk msk 9bulan cmtu. Bila dh dua dua besar ni. ada msa dorg main elok je. tp msa gado tu, kena cpt jauh kan dorg. suka brebut mainan. tp bila time sayang, adik tga tido pn si abg dok tepuk2. punya syg. haha


 Rayqal biasa ah dgn perangai dia. manja nya hnya tuhan tahu. sntiasa nk dipujuk dipeluk time tido. dia jenis tak boleh kitaorg mrh, nangis terus la dia nt.. taktau la nk buat cmne dh. mudah badmood budak ni. tp sbgai mak ayah kitaorg dh tahu dh cmne nk handle dia.


Luna Eleena ni nama je ppuan. tp lasak! ikut abang dia lah dia. kuat pnjat sana sini. lps tu dia jenis suka bdokong je. adooii lenguh gila kot. tp alhamdullilah luna ni jenis sng nk handle. kalau jln2 pn dia byk dduk diam je dlm stroller. agak2 bosan dia tido terus. haha





Macam korg tahu la aku dlu mmg rajin update blog. tp sejak ada dua anak, nk tulis blog pn tak sempat. ni anak2 dh besar sikit. bru smpat update blog balik. tp kena share ngan laki aku. dia nk bt blog, tp aku ckp tak pyh la. share jela. mcm la rajin sgt dia nk ada blog sorg2. apa la. hehe 

blog2 juga, jangan lupa mandi kan anak eh. mcm aku, tugas aku mndikan luna. and laki aku mandikan rayqal.and bangun pg pulak, aku akan bgn plg first. aku mandi, sapu rumah, mngelap kalau smpt. semua bnda kena buat laju2 sbb once anak dh bgn. kena belek dorg pulak. tghari dorg tido, baru aku mop rumah or cuci toilet. aku mmg jrg ah tido siang sbb time dorg tido je smua keja boleh buat. tugas laki aku pulak tlg2 aku apa yg ptt. beli nasi lemak pagi2 itu wajib bg dia. haha. wktu pregnant kan luna, slalu tfikir cane eh nk jaga dua anak skali gus. takde maid pun.

Alhamdullilah dpt gak kitaorg hadapi benda ni, janji laki bini kena saling tolong menolong la kan. tp laki bini gado sbb anak jatuh ke apa ke itu biasa la. kitaorg pn slalu jd cmtu. gado sbb ank jatuh je pn. mcm kelakar. anak jatuh,mak ayah plak gado. haha

Sungguh pun rayqal slalu meragam time kat luar, slalu nangis2 dpn org ramai. smpai org ramai semua pndg kitaorg. tpi kitaorg tetap rajin keluar. tak pernah serik pn. selalu aku ajak laki aku klua dating bdua. tp bila fkir balik mesti tak smpai hati nk tgglkan dorg dua. ksian dorg. sng cite kitaorg 4 beranak ni mmg tak pernah bpisah la. 

Lagi satu, kitaorg jenis melekat melekit gitu. haha sbb bila sorg dduk kat sofa dpn, smua akan dok kat situ. dok atas riba la, dkt kaki la. haa jenis melekat melekit bak kata laki aku. sorg msuk blik, tiga2 ikt msuk blik. dlm kereta pn sama. aku dok dpn. Luna rayqal pn smua nk dok dpn. nk dok atas riba. belakang kosong. pelik btl. haha

Ok itu jelah nk cerita pengalaman anak dua aku,jarak dorg pn setahun je. yg fkir takut nk tmbh anak sbb risau tak boleh handle tu, jgn la risau. janji kerjasama laki bini. aku dlu pn takut gak fkir cmne nk adil apa semua. rupanya boleh je. :)

BY:EERA

No comments: